عوامل جذب مایکوتوکسین ها،جهت ضدعفونی کردن خوراک حیوانات

مایکوتکسین ها

عوامل جذب مایکوتوکسین ها،جهت ضدعفونی کردن خوراک حیوانات

چکیده:

آلوده شدن خوراک حیوانی به مایکوتوکسین ­ها، علی رغم تلاش ­های بسیار برای پیشگیری از آن همواره رخ می ­دهد. خوراک ­های حیوانات، در سطوح کم، با چندین مایکوتوکسین، بویژه آن­هایی که بوسیله جنس آسپرژیلوس و فوزاریوم تولید شده­ اند (آفلاتوکسین B1، اکراتوکسین A، زیرالنون، دی­اکسی­نیوالنول و فومونیسین B1) آلوده می­ شوند. اتحادیه اروپا تاکنون، تنها آفلاتوکسین B1 در خوراک حیوان تحت نظارت قرار داده است.

بنابراین، مایکوتوکسین­ ها باعث ایجاد اختلالات و بیماری­ ها جدی در مزارع حیوانی می­ شوند. در سال ۲۰۰۹، اتحادیه اروپا (۳۸۶/۲۰۰۹/EC) استفاده از عوامل توکسین­زدای مایکوتوکسین را به عنوان افزودنی ­ها برای پیش­گیری از مایکوتوکسیکوز در مزارع حیوانات تایید کرده است.

مقاله مروری حاضر، مروری کلی بر مشکلات مربوط به آلودگی خوراک­ ها به چند مایکوتوکسین، داشته و هدف آن دسته­ بندی عوامل جاذب مایکوتوکسین (مواد معدنی، مواد آلی و سنتتیک) برای ضدعفونی خوراک، با تمرکز بر توانایی آن­ها برای جذب چندین مایکوتوکسین می­ باشد که باید کارایی بیشتری در مزارع داشته باشند اما هنوز در مطالعات علمی کم­تر بررسی شده ­اند.


مقدمه

مروری کلی بر مایکوتوکسین ­ها در خوراک حیوان

مایکوتوکسین ­ها متابولیت­ های ثانویه با وزن مولکولی کم هستند که بوسیله قارچ­ های رشته­ ای تولید می­ شوند و در سطوح کم اثرات مضری بر انسان­ ها و حیوان­ ها دارند. آن­ها اثرات قابل­ توجهی بر اقتصاد و تجارت بین­ المللی دارند. قارچ­ هایی که مایکوتوکسین تولید می­ کنند مایکوتوکسیژنیک نام دارند. برخی از آن­ها قادر به تولید بیش از یک مایکوتوکسین هستند و برخی از مایکوتوکسین ­ها بوسیله بیش از یک گونه قارچ تولید می­ شوند. اکثر گروه ­های مرتبط با مایکوتوکسین­ هایی که در خوراک حیوان یافت شده است بوسیله سه جنس از قارچ ­ها: آسپرژیلوس ( آفلاتوکسین­ ها (AFs، و اکراتوکسین A (OTA)، پنی­سیلیوم (OTA) و گونه­ های فوزاریوم (تریکوتسن­ها، فومونیسین (FBs) و زیرالنون (ZEN) تولید شده­ اند.

مایکوتوکسین ­ها، به علت آلوده شدن غلات به قارچ­ ها و نیز استفاده از دانه ­ها و علوفه های کپک ­زده به عنوان اجزای خوراک حیوان، در زنجیره غذایی ظاهر می­ شوند. قارچ­ ها می ­توانند قبل از برداشت گیاهان در حال رشد به آن­ها حمله کرده (توکسین­ های قبل از برداشت) و مایکوتوکسین­ ها را تولید و یا پس از برداشت و در طول ذخیره ­سازی محصولات و انتقال آن­ها، توکسین­ ها را تولید کنند (توکسین­ های پس Hز برداشت).

به ­طور کلی، شرایط محیطی، مانند دماهای بالا، رطوبت بالا، و خسارت حشرات منجر به استرس و مستعد شدن گیاهان مزرعه به رشد کپک و آلودگی مایکوتوکسینی می ­گردند. به علاوه، عملیات برداشت ضعیف، خشک شدن نامناسب، برداشت دستی، دسته ­بندی و شرایط انتقال با خطر افزایش تولید مایکوتوکسین در ارتباط هستند.

مایکوتوکسین
پیامدهای اقتصادی مایکوتوکسین ­ها بسیار قابل توجه بوده و اغلب محصولات با مقادیر زیاد مایکوتوکسین باید از بین بروند. غلاتی مانند گندم، ذرت، جو­دوسر، جو و چاودار حساسترین محصولات به آلودگی مایکوتوکسینی هستند (Cano Sancho et al. 2010; Rodríguez-Carrasco et al., 2013; Vidal et al., 2013). غلات بخش اعظم خوراک روزانه حیوانات را تشکیل می ­دهند و مهمترین دانه ­ها در ترکیب خوراک حیوانات هستند. گزارش شده است که درصد بالایی از نمونه­ های خوراک آلوده به مایکوتوکسین­ ها بوده و بیشتر آن­ها به بیش از یک مایکوتوکسین آلوده هستند.

در بیشتر موارد، برای اطمینان از انطباق با قوانین اتحادیه اروپا و حداکثر سطوح مجاز غلظت­ ها به ­اندازه کافی پایین بوده است. با این حال، حیوانات مزرعه علایم مایکوتوکسیکوزیس مزمن را هنگامی­که در معرض خوراک آلوده با توکسین­ هایی که زیر مقادیر دستورالعمل بود، نشان داده ­اند (Wielogorska et al, 2016). به علاوه، کشاورزها عموماً باید به اثرات مخرب حاد بر عملکرد حیوان مانند اضافه وزن پایین (WG)، ناهنجاری­ های تولیدمثلی و متابولیکی که ضرر اقتصادی را به ­دنبال دارند توجه داشته باشند، چون همه مایکوتوکسین­ های یافت شده در خوراک حیوان قابل تنظیم نیستند. بنابراین، تولیدکنندگان اغلب برای جلوگیری از ضرر و زیان محدودیت­ های داخلی را بیش از آن­هایی که در دستور کار قرار گرفته ­اند، سخت می ­گیرند.

روش ­های مختلفی جهت اقدامات پیشگیرانه قبل و پس از برداشت برای بی­اثر کردن مایکوتوکسین ­ها در خوراک حیوانات انجام شده است مانند عملیات کشاورزی خوب (GAP) و عملیات ذخیره­ سازی خوب (GSP). این فعالیت­ ها به­ عنوان بهترین روش کنترل مایکوتوکسین ­ها در نظر گرفته شده ­اند؛ اگر­چه، حتی بکارگیری روش­ های خوب برای پیشگیری و یا حذف مایکوتوکسین ها در زنجیره غذایی کامل نیستند.

علاوه بر این، استفاده از روش ­های فیزیکی و شیمیایی جهت سم­زدایی محصولات کشاورزی آلوده به مایکوتوکسین­ ها به علت مشکلات مربوط به سلامت و ایمنی و امکان از بین رفتن کیفیت غذا محدود شده ­اند که با تاثیر کم و به دنبال آن هزینه ­های هنگفتی همراه شده است (EC, 2009; Kolosova and Stroka, 2011). چون مایکوتوکسین­ ها باعث ایجاد بیماری­های خطرناک در حیوانات شده­ اند، اتحادیه اروپا استفاده از عوامل سم­زدای مایکوتوکسین، را با اضافه نمودن گروه جدیدی از افزودنی­ هایی غذایی تایید کرده است.

این­ها به ­عنوان موادی شناسایی شده ­اند که می ­توانند مانع جذب شده یا آن را کاهش دهند و دفع مایکوتوکسین را افزایش داده و یا فعالیت آن­ها را کنترل کنند (EC, 2009).. در همین حین، EFSA گزارشی از عوامل جذب مایکوتوکسین که به ­عنوان افزودنی استفاده می­ شوند را مطرح نمود که جنبه ­هایی مانند روش فعالیت، کارآیی و سالم بودن غذا / خوراک را پوشش می ­دهد.

از آن به بعد، تحقیقات متعددی در رابطه با کارایی عوامل جذب صورت گرفته است. اگر­چه، هنوز توجه بیشتر مطالعات به­ سمت کارآیی جذب مایکوتوکسین خاصی معطوف شده است که معمولاً در سطوح بالا تست شده ­اند و همان­طور که قبلا ذکر شد به ندرت مورد استفاده قرار می­ گیرند. با توجه به بالا بودن میزان مایکوتوکسین­ ها در محصولات کشاورزی، توسعه راه­کاری چند منظوره برای ضدعفونی خوارک حاوی مخلوطی از مایکوتوکسین­ ها مورد بحث است.


خوراک حیوانات
وقوع مایکوتوکسین­ ها در خوراک حیوانات

علی­رغم تلاش­ های بسیار در جهت کنترل آلودگی قارچی، آلودگی گسترده مایکوتوکسین ­ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه گزارش شده است. آزمایش ­های اخیر در جهت ارزیابی وقوع جهانی آلودگی مایکوتوکسین­ ها در مواد خوراکی و مواد غذای اولیه انجام شده ­اند (Pinotti et al., 2016; Streit et al., 2013). در سطح جهانی ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خوراک ­ها و مواد غذایی آلوده شده ­اند (Pinotti et al., 2016). طبق گزارش(۲۰۱۷)  Streit et al. ، ۷۲ درصد نمونه­ های غذایی آزمایش شده حاوی سطوح قابل تشخیص ماکوتوکسین ها بود، در حالی­که تنها در ۱۸-۱ درصد نمونه­ ها (بسته به نوع سم) سطوح بالاتر از دستورالعمل ­ها و قوانین اتحادیه اورپا ارائه شده است.

همچنین، Rodrigues and Naehrer (2012) شیوع مایکوتوکسین­ ها را در خوراک دامی و خوراک ­های کامل سراسر جهان بین سال­ های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج آن­ها (HPLC) نشان داد که ۸۱  درصد از ۶۰۰۰ نمونه آزمایش شده حدقل برای یک مایکوتوکسین مثبت بودند، اگرچه، در بسیاری از موارد از قوانین و دستورالعمل ­ها پیشی نگرفتند. شایع ­ترین مایکوتوکسین ­ها، دی­اکسی­نیوالنول (DON) (65%)، FBs (56%) و ZEN (44%) و پس از آن AFs (31%) و OAT (27%) بودند. تولید AF اصولاً در نمونه­ های غلات نواحی گرمسیری و نیمه­ گرمسیری مانند اروپای جنوبی، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی رخ می ­دهد. میزان AFB1 اغلب در مخلوط AFs بالاترین بود (Rodrigues and Naehrer, 2012).

در حالی­که آلودگی DON در سراسر جهان مشاهده شده است، بیش از ۶۰% نمونه­ های مثبت در نمونه­ های (گندم، ذرت و جو­دوسر) آمریکای شمالی، اروپای مرکزی و شمالی و آسیای شمالی یافت شده ­اند. بالاترین شیوع آلودگی ZEN (بیش از ۳۰% نمونه ­های مثبت) در آمریکای شمالی و جنوبی، اروپای مرکزی، آفریقا و شمال و جنوب شرق آسیا یافت شد.

از طرف دیگر، آلودگی FB عمدتا در ذرت و فرآورده­ های ذرت آمریکای شمالی، جنوب اروپا، آفریقا و جنوب شرق آسیا یافت شد (Rodrigues and Naehrer, 2012). مایکوتوکسین­ های فوزاریوم به­ طور کلی در غلات آلوده یافت شده ­اند (Cano- Sancho et al, 2010; Stanciu et al., 2017) اخیراٌ شیوع OTA در جنوب آسیا و آفریقا بالاترین بود، اما توزیع آن در بسیاری از خوراک ­های آلوده شده بسیار ناهمگن بود (Rodrigues and Naehrer, 2012). اگرچه، الگوهای وقوع مایکوتوکسین­ ها در نتیجه بالا رفتن متوسط دما به ­دلیل تغییرات آب­ و هوایی در حال تغییر هستند (Medina et al., 2015; Miraglia et al., 2009; Wielogórska et al, 2016). در جنوب اروپا، آلودگی AFs، که پیش از این در اروپا متدوال نبود، به ­طور قابل­ توجهی افزایش یافت.

در واقع، محققان ایتالیایی AFB1 را در خوراک گاوهای شیری (۱/۸ %) و AFM1 را در شیر گاو­ها (۷/۱ %) فراتر از حداکثر مجاز اتحادیه اروپا تشخیص دادند (Decastelli et al., 2007). با این وجود، بررسی وقوع هر مایکوتوکسین به­ تنهایی، با در نظر گرفتن این واقعیت که قارچ­های مایکوتوکسین­زا معمولاً توانایی تولید بیش از یک مایکوتوکسین را دارند؛ اطلاعات ناقصی در مورد خطر مرتبط با خوراک مربوطه به ما می­ دهد، لذا خوراک حیوانات بویژه به آلودگی­ های چندگانه آسیب­ پذیرند (Streit et al., 2012).

نتایج آزمایش ­های خوراک که در اروپا انجام شد نیز مسئله سطوح بالای آلودگی با تعدادی از مایکوتوکسین­ های مختلف را نشان دادند. از بین ۸۲ % نمونه ­های خوراکی که اغلب با تریکوتسن نوع B و AFs آلوده شده بودند، ۷۵ درصد با بیش از یک مایکوتوکسین آلوده شدند در حالی­که تنها دو نمونه از حد توصیه شده اتحادیه اروپا فراتر رفتند.

به همان ترتیب، Griessler et al, (2010) آزمایشی بر روی مواد غذایی و اجزای خوراکی جنوب اروپا انجام دادند. مایکوتوکسین ­های فوزاریوم (نوع B- تریکوتسن، ZEN و FBs) آلودگی ­های عمده بودند در حالی­که AFs و OTA فراوانی کم­تری داشتند. بعداً گزارش شد که ۲۳ درصد از نمونه ­های اسپانیا حاوی دست­کم دو مایکوتوکسین بود. سایر محققین سطوح مایکوتوکسین­ ها را در مواد غذایی اولیه و محصولات استفاده شده در تغذیه حیوانات در هلند بین سال­ های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ ارزیابی کردند. در مجموع ۱۳۸۴ نمونه (نمونه ­های ذرت، نمونه­ های سیلاژ، نمونه ­های غلات دانه ریز و نمونه ­های خوراک کامل) در جهت شیوع DON، نیوالنول (NIV)، توکسین­ های T-2 و HT-2، ZEN، FBs، OTAو AFs آنالیز شدند.

همچنین در این مورد، بیشترین فراوانی وقوع مایکوتوکسین­ ها در DON و همینطور ZEN بود که به ترتیب در ۸۹ % و ۹۲ % نمونه­ های ذرت و ۸۶ % و ۸۸ % نمونه ­های سیلاژ ذرت حضور داشتند. علاوه بر این در ۲۴ عدد از نمونه­ ها میزان مایکوتوکسین­ ها بیش از توصیه ­های اتحادیه اروپا بود. در رابطه با خوراک کامل، تریکوتسن و ZEN در بیش از ۹۰ % نمونه­ ها یافت شدند (Kosicki et al., 2016). آلودگی به چند مایکوتوکسین یک موضوع نگران­ کننده بوده و به ­نظر می ­رسد در حال افزایش باشد. تشخیص مکرر وقوع مایکوتوکسین­ ها حتی در مطالعات غربالگری که به تعدادی آنالیت تاکید شده بود، اهمیت روش ­های کاهش مایکوتوکسین ­ها مانند افزودن ترکیب چندین جاذب به­ منظور جداسازی طیف وسیعی از مایکوتوکسین­ ها را می ­رساند.

https://zarinjavdaneh.ir/آفلاتوکسین/
https://www.linkedin.com/zarinjavdaneh

انتشار

error: محتوا حفاظت شده است